Tjo!

Idag har jag varit lite smått upprörd..
På FB har olw lagt upp ett inlägg om att tre kockar har bestämt smak på 3 nya chipssorter. Dessa kockar är (naturligtvis) män.. Som dem flesta vet är dem flesta kockar som syns i tvrutan män.. (Mästerkockarna, per moberg etc) men bara för att det är dem som syns så betyder det ju inte att de kvinnliga kockarna inte finns..

SST759

Jag kommenterade ( kunde inte låta bli), "varför bara manliga kockar?"

Och då kan man ju komma med argumenten; "herregud, det är bara chips, vad spelar det för roll om det är hon eller han!!" "Vad hade du sagt om de var tre kvinnor då?" 

När tex barn ser den här reklamen på tv ( antar att den går där, har ej sett själv) så får dem inpräntat i huvudet att tre manliga kockar gör chips.. 
Vilket i sin tur kanske bidrar till att dem omedvetet tänker att.. "Ja men det är bara män som blir kockar, det är typiskt manligt.. Dem är duktiga på att vara kockar. Män som är kockar blir berömda." 

Det säger ju sig självt att barnen påverkas av detta i sin uppväxt. Något som många människor ignorerar och inte tänker på.
All media, allt barn ser tar dem åt sig och lär sig av. 
Ex: kvinnor i reklamer är snygga, smala, sexiga.. 
Därför har tjejer överlag den strävan att vara det. 
Hade alla kvinnor i reklamer kört motorcyckel och inte rakat armhålorna hade vi troligtvis gjort så.. 

I samhället finns normer som många klamrar sig fast vid för att inte verka konstiga, för att passa in och bli omtyckta.

 Varför är det så viktigt att vara omtyckt av alla? Att vara "liggbar"? 
Varför vill vi alltid göra andra till lags mer än oss själva?

Jag frågar mig själv dem här sakerna och jag har inget bra svar. Jag är ungefär som dem flesta andra men jag tycker det är viktigt att vi ska ge barn möjligheter att vara det dem själva vill vara. För det har varken du eller jag fått välja.



Texten blir torftig utan en bild.. Haha.
Madde
2014-04-16 @ 22:20:53
URL: http://maadeleinemodig.blogg.se

Du är så klok Fia!! Cheers to you. 👏👏




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0